Live life to the minimum


Otsikon lause on lainattu Antti Holman Auta Antti -podcastista, suosittelen! Vuoden vaihtuessa monet tekevät lupauksia liikunnan lisäämisestä, terveellisestä syömisestä ja laihduttamisesta. Itse asetin itselleni vähän erilaiset tavoitteet tälle vuodelle:
1. Keskity palleahengitykseen.
2. Suorita elämää mahdollisimman vähän.

Kuulun niihin tunnollisiin suorittaja-ihmisiin, joille lomailu ja lehden lukeminenkin on suoritus, jonka voi tehdä oikein tai "väärin". Aivan SAIRASTA! Lisäksi stressaan aivan liikaa ja turhista asioista, sekä murehdin etukäteen, mitä voisi tapahtua. Ihan älytöntä, mutta leopardi ei pääse kovin helposti pilkuistaan vai miten se meni... Aiemmissa teksteissä olenkin paljastanut olleeni kilpaurheilu-uran loppuvaiheessa ylikunnossa, ja kärsineeni synnytyksen jälkeisestä masennuksesta sekä jonkin asteisesta uupumuksesta viime vuoden lopulla. Villi veikkaus on, että näillä kaikilla edellä mainituilla asioilla on toistensa kanssa tekemistä. 



Tähän “somemaailmanaikaan” ei ole helppoa mennä huutelemaan, että ”Hei, mun tän vuoden tärkein treeni on hengitys!” Onneksi on sentään jo joitakin tunnettuja henkilöitä, jotka ovat liputtaneet palautumisen ja armollisuuden puolesta. On tärkeää tunnistaa omat voimavarat ja elämäntilanne, ja suhteuttaa tavoitteet ja liikunta siihen. Entiselle kilpaurheilijalle on aika hassua, että kävely ja lihashuolto on edes "treenejä", mutta kyllä ne nyt, hitto vie, vaan on! Jossain vaiheessa yritin lisätä vähän tehoja, mutta hektinen työ ja taaperoarki saivat kuitenkin taas jarruttamaan kierroksia. Kehon kuuntelu on tärkeää, vieläkin sen välillä meinaa huomata hieman myöhään. Älyrannekkeen jatkuva sykkeenmittaus ja leposyke on ollut tässä pienenä apuna. Positiivista tässä on se, että omakohtaisen kokemuksen myötä pystyn ymmärtämään asiakkaita paremmin ja kokonaisvaltaisemmin, jolloin päästään todennäköisesti myös parempaan lopputulokseen.

Stressi vaikuttaa kehoon hyvin monella tavalla (taistele tai pakene reaktio). Yksi oireista on päänsäryt ja niska-hartiaseudun jumitukset. Itseään on vaikeaa pakottaa olemaan stressaamatta, mutta hengitys on vahva linkki kehon ja mielen välillä. Palleahengityksellä voit viestiä kehollesi, että hätää ei ole. Tehokkaimmin rentouttaa erityisesti pitkä ja rauhallinen (hiljainen) uloshengitys ja ylipäätään nenän kautta hengitys. Älä tee suurieleisiä huokauksia. Esimerkiksi illalla ennen nukkumaanmenoa tee 10 rauhallista palleahengitystä (eli vatsa liikkuu alimpien kylkiluiden kohdalta mutta yläkroppa ei) nenän kautta hengittäen.

Aiemmin jooga ja meditaatio olivat minulle aivan mahdottomuuksia ja suurin piirtein tylsimpiä ikinä. Nyt ne ovat parasta mitä tiedän. Laitan rentouttavaa musiikkia soimaan ja rullan kanssa vähän venyttelen, jonka jälkeen saatan vaivatta tuijotella kattoon noin 10 minuuttia ja keskittyä hengittämiseen. Kun töissä on jatkuvassa vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa, ja vapaa-ajalla vastaa uhmaikäisen taaperon tarpeisiin, on pakko välillä "maadoittaa" itsensä. Vaikka vauhdikas tanssitunti olisi ihana, se ei ole juuri nyt sitä mitä kaipaan. Kannattaa miettiä niitä omia jarrutuskeinoja, ennen kuin törmää seinään.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Raskausajan liikunta – do´s and don´ts

Se tunnettu kuume

Epätäydellinen mutta riittävän hyvä