Siirry pääsisältöön

Live life to the minimum

Otsikon lause on lainattu Antti Holman Auta Antti -podcastista, suosittelen! Vuoden vaihtuessa monet tekevät lupauksia liikunnan lisäämisestä, terveellisestä syömisestä ja laihduttamisesta. Itse asetin itselleni vähän erilaiset tavoitteet tälle vuodelle:
1. Keskity palleahengitykseen.
2. Suorita elämää mahdollisimman vähän.

Kuulun niihin tunnollisiin suorittaja-ihmisiin, joille lomailu ja lehden lukeminenkin on suoritus, jonka voi tehdä oikein tai "väärin". Aivan SAIRASTA! Lisäksi stressaan aivan liikaa ja turhista asioista, sekä murehdin etukäteen, mitä voisi tapahtua. Ihan älytöntä, mutta leopardi ei pääse kovin helposti pilkuistaan vai miten se meni... Aiemmissa teksteissä olenkin paljastanut olleeni kilpaurheilu-uran loppuvaiheessa ylikunnossa, ja kärsineeni synnytyksen jälkeisestä masennuksesta sekä jonkin asteisesta uupumuksesta viime vuoden lopulla. Villi veikkaus on, että näillä kaikilla edellä mainituilla asioilla on toistensa kanssa tekemistä.



Tähän “somemaailmanaikaan” ei ole helppoa mennä huutelemaan, että ”Hei, mun tän vuoden tärkein treeni on hengitys!” Onneksi on sentään jo joitakin tunnettuja henkilöitä, jotka ovat liputtaneet palautumisen ja armollisuuden puolesta. On tärkeää tunnistaa omat voimavarat ja elämäntilanne, ja suhteuttaa tavoitteet ja liikunta siihen. Entiselle kilpaurheilijalle on aika hassua, että kävely ja lihashuolto on edes "treenejä", mutta kyllä ne nyt, hitto vie, vaan on! Jossain vaiheessa yritin lisätä vähän tehoja, mutta hektinen työ ja taaperoarki saivat kuitenkin taas jarruttamaan kierroksia. Kehon kuuntelu on tärkeää, vieläkin sen välillä meinaa huomata hieman myöhään. Älyrannekkeen jatkuva sykkeenmittaus ja leposyke on ollut tässä pienenä apuna. Positiivista tässä on se, että omakohtaisen kokemuksen myötä pystyn ymmärtämään asiakkaita paremmin ja kokonaisvaltaisemmin, jolloin päästään todennäköisesti myös parempaan lopputulokseen.

Stressi vaikuttaa kehoon hyvin monella tavalla (taistele tai pakene reaktio). Yksi oireista on päänsäryt ja niska-hartiaseudun jumitukset. Itseään on vaikeaa pakottaa olemaan stressaamatta, mutta hengitys on vahva linkki kehon ja mielen välillä. Palleahengityksellä voit viestiä kehollesi, että hätää ei ole. Tehokkaimmin rentouttaa erityisesti pitkä ja rauhallinen (hiljainen) uloshengitys ja ylipäätään nenän kautta hengitys. Älä tee suurieleisiä huokauksia. Esimerkiksi illalla ennen nukkumaanmenoa tee 10 rauhallista palleahengitystä (eli vatsa liikkuu alimpien kylkiluiden kohdalta mutta yläkroppa ei) nenän kautta hengittäen.

Aiemmin jooga ja meditaatio olivat minulle aivan mahdottomuuksia ja suurin piirtein tylsimpiä ikinä. Nyt ne ovat parasta mitä tiedän. Laitan rentouttavaa musiikkia soimaan ja rullan kanssa vähän venyttelen, jonka jälkeen saatan vaivatta tuijotella kattoon noin 10 minuuttia ja keskittyä hengittämiseen. Kun töissä on jatkuvassa vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa, ja vapaa-ajalla vastaa uhmaikäisen taaperon tarpeisiin, on pakko välillä "maadoittaa" itsensä. Vaikka vauhdikas tanssitunti olisi ihana, se ei ole juuri nyt sitä mitä kaipaan. Kannattaa miettiä niitä omia jarrutuskeinoja, ennen kuin törmää seinään.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oletko sinäkin työntänyt lastenvaunuja aina väärin?

En malttanut millään olla käyttämättä klikkiotsikkoa, koska se sopi tähän aiheeseen! Pahoittelut siitä. Vaunulenkkeily on yksi yleisimmistä ja helpoimmista liikuntamuodoista äideille. Lisäksi äideillä on monesti niskahartia ja yläselkä jumissa. Emme siis halua vaunulenkeillä ainakaan lisätä niitä jumituksia, siksi tämä aihe. Lisäksi synnytyksestä toipuvassa kropassa saattaa tuntua kipuja, jos huonolla tekniikalla työntää rankassa maastossa pitkää lenkkiä. Tässä esimerkki siitä, miten ei kannata työntää. Puolustuksekseni voin todeta ihailleeni seepraa Hyvässä asennossa rattaat/vaunut ovat lähellä kroppaa, hartiat alhaalla ja kyynärnivelet noin 90 asteen kulmassa (riippuen siitä kuinka hyvin työntöaisaa saa säädettyä). Jos rattaat karkaavat liian kauas eteen kädet suoristuvat, yläselkä pyöristyy ja hartiat nousevat ylemmäs. Lisäksi ylämäkeen työntäessä vaunuja kovin kaukana itsestä kohdistuu vatsalihasten jännesaumaan voimakastakin rasitusta, johon se ei välttämättä olisi vielä valm

Synnytyksestä palautuminen (ensimmäiset kuukaudet) äitiysfysioterapian näkökulmasta

En ole suinkaan ensimmäinen joka tästä aiheesta kirjoittaa, mutta halusin kuitenkin tästäkin antaa oman panostukseni blogimaailmaan. Somesta saattaa joskus saada hiukan vääristyneen kuvan siitä, mitä joku on tehnyt. Tietenkään en halua pelotella ja sanoa, ettei saa tehdä mitään! Tässä – kuten monessa muussakin asiassa, palautuminen on hyvin yksilöllistä ja siihen vaikuttaa mm. kudostyyppi.   Aihe on sen verran laaja, että rajasin tämän postauksen koskemaan ensimmäisiä kuukausia synnytyksen jälkeen. Nopeinta palautuminen on juurikin ensimmäiset kolme kuukautta, mutta sitä voi tapahtua vielä kaksi vuotta synnytyksen jälkeen imetyksen kestosta riippuen. Joulukuu 2017 Mites sitten se liikunta? Osa äideistä ei malttaisi millään odottaa, että pääsisi takaisin raskaamman liikunnan pariin. Kukaan äitiysfyssari ei juuri kenellekään voi suositella juoksua tai hyppelyä sisältävää liikuntaa ainakaan ennen kolmea kuukautta. Sen jälkeenkään edellytykset niihin ei välttämättä ole vielä ku

Oletko sinäkin pissannut aina väärin? -Vessa-asiaa lantionpohjan fysioterapian näkökulmasta

Nyt on blogihistoriani toinen kerta, kun käytän klikkiotsikkoa, mutta se jotenkin sopi tähän. Oli nimittäin "huvittavaa" saada itse 26-vuotiaana kuulla pissanneensa väärin ties kuinka kauan. Tällöin olin lantionpohjan fysioterapian peruskoulutuksessa vuonna 2017. Samana vuonna pari kuukautta myöhemmin tulin raskaaksi, mutta en tietenkään tiennyt sitä vielä silloin. Tässä tekstissä käsittelen siis vessa-asioita, mutta eri näkökulmasta, kuin lapsiperheessä yleensä. Nyt unohdetaan vaipat ja potat ja keskitytään äiteihin! (Sori isit, mutta miesten asioihin en ole niin perehtynyt.) Mikä sitten on tämä väärä tapa pissata? Se, että pinnistelee ja ponnistelee sen eteen, että pissa ylipäätänsä tulisi tai tulisi mahdollisimman nopeasti. Tämä tapa aiheuttaa lantionpohjan ylijännitystä, lisää painetta alueella ja saattaa johtaa pissaamisen ongelmiin myöhemmässä elämässä. Nyt seuraa omakohtaisia paljastuksia: (synnyttämättömät naiset ja mieslukijat huom) alatiesynnytyksessä sain todel