Siirry pääsisältöön

Joulupallona jo valmiiksi ja ruokaähky tulossa? Helpotusta ruoansulatusvaivoihin joulun alla (Kalenterin luukku 7)

Joulun aikana ei kuulu miettiä syömisten suhteen kaloreita tai lihomista tai "herkutteluiden ansaitsemista", mutta olo saattaa muuttua jopa tukalaksi joulunpyhinä, jos ruokarytmi on kovin erilainen kuin normaalisti. Varsinkin, jos satut olemaan raskaana, kuten meikäläinen ja meneillään on myös viimeinen kolmannes. Välillä "silmät söisivät enemmän" kuin mahaan mahtuu, eli tekisi mieli syödä vielä jotain lisää, mutta olo on huono sen jälkeen, koska kasvava kohtu ja vauva on vienyt jo paljon tilaa sisäelimiltä. 

Loppuraskaudessa energiantarve lisääntyy 300-500kcal (lähteestä riippuen) ja toki siihen vaikuttaa yksilölliset erot jälleen kerran. Hassua, että tunsin itseni kaikista nälkäisimmäksi ensimmäisen kolmanneksen aikana, vaikka silloin energiantarve ei virallisten lähteiden mukaan vielä paljoakaan ole lisääntynyt. Kuitenkin luotin intuitioon ja söin fiiliksen mukaan. Eikä niitä raskauskiloja ole mitenkään liikaa silti ole tullut. 


Kokosin tähän vinkkejä, joilla helpottaa niin raskaana olevien, kuin kenen tahansa muunkin ruoansulatusta ja siihen liittyviä vaivoja.

1. Juo aamulla lasillinen vettä, johon puristettu sitruunaa. 

Sitruunavesi tasapainottaa vatsalaukun ph-arvoa. Sitruuna ylipäätänsä tehostaa hieman ruoansulatusta ja immuniteettiä. Saat heti aamusta siis pirteämmän aloituksen päivälle ja kaupan päälle myös positiivisia vaikutuksia!

2. Vähennä hiilihapollisten juomien määrää.

Hiilihapolliset juomat pahentavat ilmavaivoja ja närästystä. Jos siis kärsit yleensä edellä mainituista vaivoista, kannattaa juomavalintoihin kiinnittää huomioita. Myös kahvi tunnetusti lisää närästystä. Tämän raskauden aikana en ole pystynyt juomaan kahvia juuri lainkaan ja hiilihapollisista juomista tulee nyt loppuraskaudesta jo yhdestä lasillisesta huono olo! 

3. Vihreä tee ja inkivääri boostaavat aineenvaihduntaa sekä helpottavat refluksia.

Heti alkuun mainittakoon, että inkivääriä ei nykyään suositella raskaana oleville, mutta "tieteellistä tietoa inkiväärin käytöstä raskauden aikana on varsin vähän ja tutkimusten tulokset ovat osittain ristiriitaisia. Osa inkiväärin kemiallisista aineosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle; joidenkin kemiallisten ainesosien on todettu aiheuttavan mm. solukuolemaa. Arviointi antaa viitteitä siitä, että inkiväärivalmisteiden käyttöä samoin kuin inkivääriteen runsasta tai pitkäaikaista käyttöä olisi raskauden aikana syytä välttää. " (ruokavirasto.fi) Jokainen siis itse päättäköön ottaako joskus kupin inkivääriteetä vai ei. Inkivääri mainitaan monessa paikkaa luonnollisena refluksia helpottavana ruoka-aineena. Monet jouluherkut puolestaan pahentavat refluksia ja närästystä, koska niissä yleensä on joko rasvaa, sokeria tai vehnää ja osassa kaikkia näitä kolmea.  Vihreällä teellä on todettu olevan aineenvaihduntaa vilkastuttavia vaikutuksia ja siihen liittyen ei ole rajoituksia raskauden suhteen.  

4. Hulluttele välillä joulumusiikin tahtiin 

Koronan vuoksi tänä jouluna on varmasti vähemmän pitkiä automatkoja ja sukulaisten kahvipöydissä istumista kuin yleensä, mutta myös kotona ollessa kannattaa välillä pitää istumisesta hiukan taukoa ja tehdä muutama tonttujumppaliike, ettei aineenvaihdunta jämähdä paikoilleen liiallisen istumisen takia. Raskausaikana jalkojen turvotus saattaa olla todellinen ongelma! Silloin kannattaa pitää jalkoja välillä koholla ja tehdä pumppaavia nilkkojen ja polvien liikkeitä. 

5. Ja viimeisimpänä vaan ei vähäisimpänä: yritä rentoutua ja työnnä stressaavat ajatukset taka-alalle (tai mielellään kokonaan pois, mutta tiedän että joillekin se on mahdotonta). Myös stressillä, kuten myös rentoutumisella on yllättävän suuri vaikutus ruoansulatukseen ja vatsavaivoihin, arvaatte varmaan kummin päin. 


Seuraava Kaksplus verkostobloggareiden joulukalenterin luukku löytyy osoitteesta Nyytin matka ja aiheena "Lapsiperheiden joulurauhan julistus".

Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oletko sinäkin työntänyt lastenvaunuja aina väärin?

En malttanut millään olla käyttämättä klikkiotsikkoa, koska se sopi tähän aiheeseen! Pahoittelut siitä. Vaunulenkkeily on yksi yleisimmistä ja helpoimmista liikuntamuodoista äideille. Lisäksi äideillä on monesti niskahartia ja yläselkä jumissa. Emme siis halua vaunulenkeillä ainakaan lisätä niitä jumituksia, siksi tämä aihe. Lisäksi synnytyksestä toipuvassa kropassa saattaa tuntua kipuja, jos huonolla tekniikalla työntää rankassa maastossa pitkää lenkkiä. Tässä esimerkki siitä, miten ei kannata työntää. Puolustuksekseni voin todeta ihailleeni seepraa Hyvässä asennossa rattaat/vaunut ovat lähellä kroppaa, hartiat alhaalla ja kyynärnivelet noin 90 asteen kulmassa (riippuen siitä kuinka hyvin työntöaisaa saa säädettyä). Jos rattaat karkaavat liian kauas eteen kädet suoristuvat, yläselkä pyöristyy ja hartiat nousevat ylemmäs. Lisäksi ylämäkeen työntäessä vaunuja kovin kaukana itsestä kohdistuu vatsalihasten jännesaumaan voimakastakin rasitusta, johon se ei välttämättä olisi vielä valm

Synnytyksestä palautuminen (ensimmäiset kuukaudet) äitiysfysioterapian näkökulmasta

En ole suinkaan ensimmäinen joka tästä aiheesta kirjoittaa, mutta halusin kuitenkin tästäkin antaa oman panostukseni blogimaailmaan. Somesta saattaa joskus saada hiukan vääristyneen kuvan siitä, mitä joku on tehnyt. Tietenkään en halua pelotella ja sanoa, ettei saa tehdä mitään! Tässä – kuten monessa muussakin asiassa, palautuminen on hyvin yksilöllistä ja siihen vaikuttaa mm. kudostyyppi.   Aihe on sen verran laaja, että rajasin tämän postauksen koskemaan ensimmäisiä kuukausia synnytyksen jälkeen. Nopeinta palautuminen on juurikin ensimmäiset kolme kuukautta, mutta sitä voi tapahtua vielä kaksi vuotta synnytyksen jälkeen imetyksen kestosta riippuen. Joulukuu 2017 Mites sitten se liikunta? Osa äideistä ei malttaisi millään odottaa, että pääsisi takaisin raskaamman liikunnan pariin. Kukaan äitiysfyssari ei juuri kenellekään voi suositella juoksua tai hyppelyä sisältävää liikuntaa ainakaan ennen kolmea kuukautta. Sen jälkeenkään edellytykset niihin ei välttämättä ole vielä ku

Oletko sinäkin pissannut aina väärin? -Vessa-asiaa lantionpohjan fysioterapian näkökulmasta

Nyt on blogihistoriani toinen kerta, kun käytän klikkiotsikkoa, mutta se jotenkin sopi tähän. Oli nimittäin "huvittavaa" saada itse 26-vuotiaana kuulla pissanneensa väärin ties kuinka kauan. Tällöin olin lantionpohjan fysioterapian peruskoulutuksessa vuonna 2017. Samana vuonna pari kuukautta myöhemmin tulin raskaaksi, mutta en tietenkään tiennyt sitä vielä silloin. Tässä tekstissä käsittelen siis vessa-asioita, mutta eri näkökulmasta, kuin lapsiperheessä yleensä. Nyt unohdetaan vaipat ja potat ja keskitytään äiteihin! (Sori isit, mutta miesten asioihin en ole niin perehtynyt.) Mikä sitten on tämä väärä tapa pissata? Se, että pinnistelee ja ponnistelee sen eteen, että pissa ylipäätänsä tulisi tai tulisi mahdollisimman nopeasti. Tämä tapa aiheuttaa lantionpohjan ylijännitystä, lisää painetta alueella ja saattaa johtaa pissaamisen ongelmiin myöhemmässä elämässä. Nyt seuraa omakohtaisia paljastuksia: (synnyttämättömät naiset ja mieslukijat huom) alatiesynnytyksessä sain todel